این الگو ابتدا توسط کمپ در سال 1971 مطرح شد و سپس موریسون،راس و کمپ (2004) در کتاب طراحی آموزشی اثر بخشی ، نوع جدیدی از این الگو را ارایه دادند.آن ها معتقد بودندکه هیچ رویکرد منحصر به فردی برای حل مشکلات طراحی آموزشی وجود ندارد. بنابراین به تلفیق رویکردهای رفتاری و شناختی در قالب یک الگو پرداختند.
الگوی کمپ برنامه آموزشی را سیستم یا مجموعه فعالیتها و اقداماتی میداند که تنظیم کننده و هماهنگ کننده اصلی آن ، هدفها و نیازهای آموزشی است. هرچند در این الگو توالی فعالیتها تا حدودی مشخص شده است ، ولی نکته مهم در الگوی کمپ ، انضمام تمام اجزای لازم در آن و احاطهٔ دو فعالیت اصلی بهنام ارزشیابی و تجدید نظر بر سایر اجزا است. بنابراین ، اجرای انواع برنامههای آموزشی نمیتواند شکلی ثابت و همیشگی داشته باشد ، چرا که آموزش به دلیل داشتن عناصر متغیر (خصوصیات یادگیرنده ، هدفأها ، نیازهای هر برنامه و ...) همیشه در حال تغئیر و تحول است و مسئولیت یک تکنولوژیست آموزشی ماهر و کاردان پیشبینی و اجرای تغئیراتی است که براساس ارزشیابیهای متعدد حاصل میشود.
در این الگو 9 عنصر اصلی وجود دارد:
1)شناسایی مشکلات آموزشی و تعیین هدف ها ، موضوعات و برنامه های آموزشی.
2)بررسی خصوصیات یادگیرندگان.
3)تعیین محتوای آموزشی و تحلیل عناصر محتوی.
4)تعیین هدفهای عینی آموزش(اهداف جزئی هر درس).
5)سازماندهی محتوای هر واحد درسی(فعالیت های یادگیری و تدریس).
6)طراحی راهبرهای آموزشی.
7)طراحی پیام آموزشی.
8)تهیه ابزارهای آموزشی.
9)انتخاب منابع مورد نیاز برای پشتیبانی از آموزش.
نکات ویژه در این الگو:
1)در الگوی کمپ توجه به سه دامنه اهداف شناختی،عاطفی و روانی حرکتی ملموس است.
2)انجام فعالیت هایی نظیر ارزشیابی،تجدید نظر، برنامه ریزی و مدیریت پروژه در زمان خاصی انجام نمی شود بلکه در سراسر فرآیند طراحی نقش دارند.
3)وظیفه اصلی طراح آموزشی برای رسیدن به هدفهای آموزش، تحلیل ویژگیهای یادگیرنده است.
منابع: تکنولوژی آموزشی، دکتر محسنی/ کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، دکتر هاشم فردانش
بر این اساس در مجموعه حاضر الگوی طراحی آموزشی کمپ به صورت خلاصه در قالب پاورپوینت با 33 اسلاید خدمت عزیزان تقدیم می شود
فایل حاضر در نسخه های 2003 به بالا قابل اجرا می باشد
مبلغ واقعی 30,000 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان
برچسب های مهم